Andreja Peklar: Kratko poročilo s Sejma knjig za otroke v Bologni (BCBF)

Razstava ilustracij, Bolonja, 2017 (foto vse: Andreja Peklar)

V začetku pomladi je že 54. leto zapored odprl svoja vrata prav posebni knjižni sejem, Bologna Children’s Book Fair, Sejem knjig za otroke. Sejmišče je vrvelo od množice založnikov (sejem je odprt samo za profesionalce), urednikov, pisateljev, ilustratorjev, prevajalcev, knjigotržcev z vsega sveta, ki so kupovali, prodajali, sestankovali ali pa samo občudovali in iskali navdih. 26.000 obiskovalcev, 1.278 razstavljalcev, 856 novinarjev, 160 konferenc in delavnic … v šestih velikih razstavnih halah in posameznih prizoriščih.

Poleg pregleda tekoče svetovne produkcije knjig za otroke (tudi digitalnih), je vsakoletna poslastica sejma velika razstava ilustracij, ki velja za enega najprestižnejših tovrstnih izborov. Slovenci počasi vstopamo tudi na to razstavo, vendar se žal nanjo letos ni uvrstil noben od naših ilustratorjev.  Bolonjska razstava je imela vedno pridih iskanja robov, novih poti v ilustraciji in eksperimenta. Letošnja je postregla z odličnim izborom slogovno raznolikih avtorskih govoric in tudi pestrim naborom tehnik.

Luca di Battista

Zanimivo je tudi opazovati, kako se z leti prelivajo trendi, od nekdaj barvitih slikarskih »realizmov«, do izčiščevanja v ploskve, shematizacije in barvne redukcije, do ponovnega vračanja svobodne risbe. Vedno pa je prisotna izrazita perfekcija v sami izvedbi (pa tu ne mislim »natančne« risbe). Seveda je znotraj izbora opaziti določene vzorce (denimo podobne tipizacije figur, predmetov), vendar se kljub temu hitro vidi, kdo ta skupni imenovalec z močno avtorsko govorico preseže. Čisto osebno mi je tudi zanimivo opazovati, kako določeni avtorji, ki jih bodisi osebno poznam, bodisi spremljam njihovo delo, z leti razvijajo in spreminjajo svoj izraz.

Sama postavitev razstave je bila letos drugačna, ilustracije so bile razstavljene na horizontalnih mizah in ne na predelnih stenah-panojih, kot do sedaj. Mislim, da je s tem prostor pridobil na živosti, med mizami se je zadrževalo mnogo več ljudi, razstava se je bolj povezala s celotnim dogajanjem. Edini pomislek, ki bi ga imela, je bila nekakšna folija, s katero so bile ilustracije prekrite – povzročala je kar močne odbleske in s tem malce težav pri gledanju. Letošnja razstava mi je bila res všeč. Kakšno leto opazim, da se tako med knjigami kot med ilustracijami zgodi nekakšen zastoj, stvari se malo ponavljajo, kot bi gledal iste zgodbe, trende … letos se mi je zdelo drugače, sveže. Razveseljivo!

Poleg te razstave se vsako leto predstavi tudi država gostja sejma z izborom svojih najboljših ilustratorjev. Letos je bila to Katalonija, ki je ilustracije predstavila na inovativen, poseben način, s printi na nekakšnih konstrukcijah, na katerih se je dalo tudi počivati: dobrodošlo za utrujene nogice, ki so naredile kilometre od stojnice do stojnice … za predstavljene ilustratorje pa se bojim, da ne najbolje.

S posebno razstavo se je predstavil ilustrator Juan Palomino, prejemnik lanske nagrade (International Award for Illustration Bologna Children’s Book Fair, Fundación SM), ki jo podelijo avtorjem, mlajšim od 35 let in Rotraut Susanne Berner, nagrajenka Hans Christian Andersen Award 2016, ene najvišjih priznanj za ilustracije. Njena ilustracija je tudi na ovitku letošnjega kataloga, ki je izvrstno oblikovan. Sicer je bilo na ogled še nekaj posebnih razstav, poleg predstavitve tajvanskih ilustracij tudi razstava finalistov Silent book concours, na kateri sem predlani sodelovala tudi sama.

Izbor nagrajenih knjig

Še ena razveseljiva novost na letošnjem sejmu, predvsem za ilustratorje, je bil t. i. Ilustrator’s Survival Corner, prostor, kjer so potekale delavnice, »masterclassi« in pregledovanja portfeljev, pa seveda diskusije in izmenjave izkušenj med ustvarjalci. Vse dni so na sejmu potekale tudi zanimive debate, predstavitve, diskusije v t. i. Illustrators, Authors, Translators cafejih in drugih temu namenjenih prostorih.

Na sejmu smo bili kot razstavljalci prisotni tudi Slovenci s stojnico Javne agencije za knjigo, ki je predstavila izbor knjig nagrajenih slovenskih pisateljev in ilustratorjev in s stojnicami nekaterih posameznih založb.

Lene Ehlers

 

Če zaključim »Sejem bil je živ,« včasih utrudljiv, predvsem pa navdhujoč.